شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۳۳
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۱۶ - ۲۵ دی ۱۴۰۲

«دیباچه»- احسان انصاری: جشنواره فیلم فجر امسال در شرایطی برگزار خواهد شد که از حضور چهره های بزرگ سینما ظاهرا خبری نیست و به گفته ی اکثر کارشناسان،  بخش عمده ای از تولیدات سینمایی در یک رویکرد خاص حرکت می کنند. از سوی دیگر اغلب کارگردانان نیز جوان هستند و فیلم هایی را در دست تولید دارند که هنوز ماهیت آنها مشخص نیست. این در حالی است که وزارت ارشاد عنوان می کند جشنواره امسال پررونق خواهد بود و سال خوبی در انتظار سینمای کشور است.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی این موضوع با علیرضا افخمی کارگردان و نویسنده گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

کیفیت جشنواره فیلم فجر هر سال روند نزولی پیدا می‌کند | ذائقه‌ی مخاطب به سمت کمدی‌های مبتذل و سخیف سوق داده شده است!

افخمی در این زمینه معتقد است:دلایل زیادی برای کاهش کیفیت فیلم های حاضر در جشنواره فجر وجود دارد. یکی از این دلایل فضای سیاسی و اجتماعی کشور است که اجازه برخی فعالیت ها را نمی دهد. دلیل دوم نبود پول و سرمایه برای ساخت آثار تأثیرگذار بوده و سوم نیز تغییر ذائقه ی مخاطب است که روز به روز بیشتر به سمت کمدی های مبتذل سوق داده می شود.در چنین شرایطی فیلم های سخیف و بی محتوا مورد استقبال قرار می گیرد و به همین دلیل سازندگان به دنبال ساخت کارهای جدی نیستند، چون سود آور نیست و نمی تواند در گیشه موفق شود.

 وی ادامه داد: رویکرد وزارت ارشاد نیز به شکلی است که فیلم هایی که ساخته می شود بیشتر باید ویژگی های مورد نظر حکومت را داشته باشد.به همین دلیل دولت از فیلم هایی که رویکرد دیگری در پیش می گیرد و به دنبال تأثیرگذاری است حمایت نمی کند.در چنین شرایطی است که کمدی های سخیف میدان داری می کنند و در شرایطی که فیلم های عمیق و تأثیرگذار وجود ندارد، در گیشه موفق می شوند و می توانند سرمایه تولید و سود آن را بازگردانند.

این کارگردان درباره خانه نشینی نخبگان عرصه سینما و تأثیرگذاری آن بر فضای جشنواره فیلم فجر تصریح کرد:بخشی از نخبگانی که در گذشته فیلم می ساختند، از نظرِ سنی در شرایطی قرار ندارند که بتوانند فیلم بسازند. به هر حال ساخت فیلم یک پروسه سخت و دشوار است که برخی از این افراد توانایی این کار را از دست داده اند.با این وجود خانه نشینی نخبگانی که می توانند کار کنند، اما چنین کاری نمی کنند؛ دلایل دیگری دارد که بیشتر اجتماعی و سیاسی است. اغلب این افراد به دلیل فضای سیاسی و اجتماعی و فراهم نبودن زمینه های اقتصادی تمایلی برای ساخت فیلم ندارند.از سوی دیگر پروسه تأیید فیلمنامه و ساخت فیلم و ممیزی هایی که در این زمینه وجود دارد نیز نقش دارد. همه این عوامل در خانه نشینی نخبگان عرصه سینما تأثیرگذار است.

 افخمی خاطرنشان کرد:اینکه  وزارت ارشاد عنوان می کند سال پرباری از نظر کمی در سینما خواهیم داشت و یا ادعاهایی که درباره جشنواره سال گذشته عنوان می شد، نشان دهنده پیشرفت و توسعه سینمای ما نیست. حتی بالا رفتن تعداد تماشاگران سینما نیز ملاک خوبی برای قضاوت درباره وضعیت سینمای کشور نیست.نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این  است که بالا رفتن کمیت  نیز باعث افزایش مخاطب نشده و برخی از این فیلم ها سال ها در نوبت اکران باقی مانده اند و به آنها اجازه اکران داده نمی شود.برخی از فیلم ها که با حمایت دولت ساخته شده نیز با استقبال مخاطب مواجه نمی شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار